ANALIZY FOTOGRAFII
LEKTURY (teoria widzenia, komunikacja niewerbalna, manipulacja, trening wzroku)
NASZE GALERIE:
Waldemar FRĄCKIEWICZ - ZAJĘCIA:
WYKŁAD: WIEDZA O FOTOGRAFII - ŚWIADOME WIDZENIE:
FOTOGRAFIA, TO SZTUKA WIDZENIA. |
fotografia, światłoczułość naturalne fotografia nadnaturalna wynalazek fotografii nie ma 200 lat ale najstraszy zachowany negatyw, diapozytyw mają po 2000 lat |
Fotografując pamiętaj, że nadrzędnym tematem jest:
1.
Komunikacja niewerbalna: ilustracje (min. dwa zdjęcia) do lektur (mimika, strój, język ciała) z analitycznym opisem, interpretacją i adresem bibliograficznym
(na jednej stronie A-4 i pojedynczo z opisem w internecie, koloru używamy jeśli przekazuje istotne informacje lub ułatwia ich przekazanie)
ALBUM PAMIĄTKOWY ma stymulować pamięć.
ESTETYKA FOTOGRAFII
ZADANIA po dwa do przedstawienia na każdych zajęciach: kolejny etap wizualizacji dźwięków (fotomontaż filmowy lub ruchoma luxografia) i jednego z tej listy w zalecanej kolejności:
1. Lektura: Wasyl KANDYŃSKI, Punkt i linia a płaszczyzna (co ciekawego zrozumiałeś z ilustracją na A-4)
2. Lektura: Rudolf ARNHEIM, Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia twórczego oka (511 s. przydzielony jeden z 10 rozdz. z ilustracją na A-4)
3. Lektura: Jan MŁODKOWSKI - Aktywność wizualna człowieka, (jeden rozdz. z ilustracją na A-4 i ciekawostką z pozostałych). Zamienniki:
Ernst H. Gombrich - Sztuka i złudzenie;
Jan B. Deręgowski - Oko i obraz;
Władysław Strzemiński - Teoria widzenia;
Paweł Taranczewski - O płaszczyźnie obrazu; ...
4. Zjawisko wizualne istniejące niezależnie od fotografii, mechanizmy widzenia (bez złudzeń i iluzji, i nie z Arnheima, i nie wykonane wcześniej przez studentów) - ilustracja z opisem (na A-4)
5. Hipotetyczne ruchy spojrzenia wymuszone: formą i inny - treścią tego samego zdjęcia (na A-4) przykłady
6. Swoja analiza wyszukanych przez siebie zdjęć ilustrujących nieomawiany na zajęciach tekst z cyklu
"Fotoocena" w mies. "FOTO" 1987, 1988, 1989 dostępne też w Internecie
7. Swoja analiza wyszukanych przez siebie zdjęć ilustrujących nieomawiany na zajęciach tekst z komentarzy do zdjęć "KOLOROWE KROPLE SŁOŃCA analiza fotografii"
8. Swoja analiza wyszukanych przez siebie zdjęć, ich położenia względem siebie i na kartce z uwzględnieniem: nacechowania miejsc i kierunków, kierunku osi fotografowania, spojrzenia, ... i nie tylko. Zobacz teksty analizujące fot. z: KROPLE SŁOŃCA
9. Z jednego oryginału cztery odbitki różniące się między sobą niewielkim przycięciem, zmieniającym kompozycję i uwalniającym od fabrycznej proporcji boków (na kartce A-4)
10. Na jednym zdjęciu maksymalna ilość (min. 20) elementów wizualnych-kompozycyjnych-technicznych ... z ich listą, zacznij od najistotniejszych dla tego obrazka
11. Kompozycja zdjęć różnych formatów dwóch sąsiadujących stron A-4 albumu
Brak wykonania choć jednego zadania, to brak zaliczenia.
Zadania można zaliczać tylko na zajęciach, na konsultacjach można się konsultować.
Student wykonujący zadania nieterminowo nie może liczyć na ocenę wyższą niż dostateczną.
Oddawanie prac w ostatniej chwili uniemożliwia ich analizę, poprawę, uczenie się.
NIM ZNIKNĄ - NIEZNANE ZAKĄTKI STAREGO LUBLINA : 2014 g.8.00 z aparatami i parasolami gdy pada
25.02. Dolna Panny Marii spotykamy się w Pracowni
4.03. WAPIENNA spotykamy się przy skrzyżowaniu z ul. Nadbystrzycką
11.03. ZA CUKROWNIĄ spotykamy się przy skrzyżowaniu z ul. Nadbystrzycką
18.03. wywołujemy negatywy w Pracowni - proszę przynieść wywoływacz do czarno-białych negatywów i utrwalacz
odtąd zajęcia w pracowni
samodzielnie zapraszam tu:
KOŚMINEK spotykamy się przy tunelu na Kunickiego od strony Pl. Bychawskiego
KALINOWSZCZYZNA od stacji benzynowej przy rondzie pod Kaplicą Zamkową
BRONOWICE ...
ZADANIA:
świadome dokumentowanie, analityczna precyzja, umiejętności techniczne
pełne kadry umieszczamy w folderze właściwej ulicy/dzielnicy galerii internetowej
podpisujemy: nazwa ulicy numer, imię nazwisko, 2014; edytuj położenie zdjęcia i je wyznacz
oraz na kartonie A-4
przed przyklejeniem spróbuj wszystkich możliwości położenia zdjęć na kartce względem siebie
ze świadomością zawartości kadru, kierunków osi optycznej, rozkładów jasności, ... - wybierz najlepsze
fotografie czarno-białe z negatywu wywołujemy własnoręcznie:
Te możesz fotografować cyfrowo i odbitki wkleić kolorowe:
To wszystko dla ćwiczenia wrażliwości, spostrzegawczości, uważności, świadomości miejsca i całej zawartości kadru, umiejętnego stosowania różnych ogniskowych obiektywów w odwzorowywaniu przestrzeni i przedmiotów.
Nie jest obojętne czy podejdziemy czy wydłużymy ogniskową.
Umiejętność powtórzenia kadru jest testem świadomości i uważności w widzeniu, koniecznych do świadomego fotografowania.
Jeśli ktoś nie ma tej umiejętności, to nie bardzo wie co widzi i nie bardzo widzi co fotografuje. Jednocześnie jest to ćwiczenie przygotowujące do tworzenia sekwencji przenikających się obrazów w diaporamie.
Przy okazji dokumentujemy miejsca, które znikają z Lublina. "Utrwalanie" zabytków trwalszych niż fotografie (Stare Miasto, Krakowskie Przedm.) zostawmy turystom.
PLENERY WIOSENNE ZA MIASTEM:
15 kwietnia 2013 g.7.29 MPK 22 spod Bramy Krakowskiej na końcowy: PLISZCZYN
22 kwietnia 2013 g.7.18 MPK 79 z Wojciechowskiej
12 min. jazdy do: Konopnica-skrzyżowanie mapa - stamtąd przejdziemy na końcowy trolejbusów Kraśnicka/Raszyńska,
fragment trasy 16 kwietnia 2013:
MOJA WRAŻLIWOŚĆ W WIDZENIU KRAJOBRAZU
zdjęcia z umieszczamy w galerii internetowej
każde zdjęcie w innych proporcjach boków, pojedynczo przycięte, a nie w hurtowych lub fabrycznych proporcjach kadru:
MOJE WIDZENIE, MOJA WRAŻLIWOŚĆ
ale żeby nie było ono ograniczone codziennym zwykłym patrzeniem zastosuj podczas fotografowania każdy z tematów (może być kilka tematów na jednym zdjęciu).
Posłuż się nimi w trafnym zarejestrowaniu, przekazaniu tego, co uważasz za piękne, interesujące, ważne w Twojej wrażliwości i otaczającym Cię świecie.
Idąc, odwróć się czasem - zobaczysz inny świat.
Siedząc, nie wypatruj niczego na siłę - pozwól światu samemu przyjść do Ciebie.
Nim pstrykniesz, przymierz się kilka razy z różnych stron, odległości, wysokości.
Nie patrz na przedmiot przez aparat, lecz na całą klatkę, brzegi kadru.
Nie odkładaj dobrego zdjęcia na później - mało prawdopodobne byś jeszcze raz znalazł się w tym samym miejscu.
Nie śpiesz się. Celem spaceru jest droga, nie jej koniec.
Twoje widzenie będzie mogło się ujawnić, gdy skoncentrujesz się na otoczeniu, a nie na kolegach i koleżankach.
Bliska obecność człowieka ogranicza Twoją percepcję - masz mniej "łapek" do kontaktu z krajobrazem.
Proponuję samotny spacer.
JEDNOCZEŚNIE DOKUMENTUJEMY NATURALNY I WIEJSKI KRAJOBRAZ PRZED BUDOWĄ
OBWODNICY LUBLINA
osoby, które samodzielnie były w okolicach Konopnicy dodają lokalizacje zdjęć i fotografie pozwalające rozpoznać ich trasę (minimum 5 km)
Osoby, które w 2010 roku idąc w górę strumienia, dotarły do ruin (fot. 1) za zdziczałymi stawami lub naturalnego stawu-źródła (za kępą drzew na fot. 2) i sfotografują siebie tam ...
... oddają z tego pleneru tylko:
1. wybrane przez siebie(!) 5 zdjęć "MOJA WRAŻLIWOŚĆ, MOJE WIDZENIE", czyli:
2. 360°
3. my na plenerze
4. jedno zdjęcie do podziwiania
FOTOGRAFIA STUDYJNA to bardziej teatr, scenografia, reżyseria modela, oświetlenia niż fotografia. To studiowanie kształtów za pomocą aranżowanych świateł i ruchu.
Najbardziej foto-graficzna i najtrudniejsza jest z ruchem modela lub ożywianie martwej natury - wizualizacja muzyki.
2. Instrukcja na jednej stronie A-4 i w internecie zdjęcia pojedynczo i animacja z nich gif treningu wzroku lub hatha-jogi (Iyengar B.K.S., Joga) lub innego ćwiczenia ruchowego (na czarnym tle, strój biały części ruchomych) z opisem z dowolnej lektury z adresem bibliograficznym i rejestracją ruchu czterema sposobami:
tu miały być najważniejsze czarne prostokąty na białym tle ?
a tu najważniejsza podłoga, dopiero później ruch zarejestrowany czterema sposobami?
Czarne tło lepiej było przeciągnąć na podłogę i postawić na nim modelkę.
Gdyby modelka miała ciemną kamizelkę, biel brzucha nie odciągałaby uwagi od ruchomych elementów.
Trudniej to prześwietlenie zlikwidować zmianą ustawienia oświetlenia, ale można było tors, głowę większość czasu zasłaniać czarną szmatką.
A w tych gotowych zdjęciach lepiej było obciąć podłogę (razem ze stopą) i nakleić je na czarny karton,
by tematem zadania były rejestracje ruchu, a nie prostokąty czy podłoga.
PLENERY JESIENNE ZA MIASTEM
MOJE WIDZENIE, WRAŻLIWOŚĆ I MYŚLENIE
KOMPOZYCJE integrująca najlepsze fotografie RÓŻNYCH FORMATÓW na A-4 a wszystkie zadania pojedynczo w internecie (z podobnych fot. usuń najsłabsze i dodaj swoje podpisując się)
III rok 17 pażdziernika 2013
II rok 24 października 2013
g.7.29 MPK 22 spod Bramy Krakowskiej na końcowy: PLISZCZYN
spróbuj w tych technikach wyrazić siebie i połączyć jak najwięcej tematów w jednej pracy:
1. TAK: daleka, rozległa przestrzeń
2. NIE: daleka, rozległa przestrzeń
g. 7.16 MPK 79 z Wojciechowskiej (12 min. jazdy) do Konopnicy
OGIEŃ RUCH ŚWIATŁA KOLORY
przychodzimy w obszernych kolorowych strojach, ze źródłami światła (od pochodni, gazety po stroboskop), statywami:
- zobacz mapkę do leśniczówki
KOMPOZYCJA WIZUALNA W CZASIE
ocena zależna od obecności i pokazania na każdych zajęciach postępów w realizacji zadań
WIZUALIZACJA DŹWIĘKÓW (foto-graficzna ekspresja własnej osobowości, zabawa formą, nie reportaż, nie komiks, nie opowiadanie, nie literatura):
Polecam analizy wykonań utworów muzycznych w Polskim Radiu 2: "Płytowy trybunał dwójki" soboty g.17-18
z wykorzystaniem subtraktywnego i addytywnego mieszania barw,
pomogą prace: SYNESTEZJA, Huxley - "Drzwi percepcji. Niebo i piekło"; Popek - "Barwy i psychika"; Kandyński - "Punkt i linia a płaszczyzna", "O duchowości w sztuce"; Skriabin twórca fortepianu świetlnego - "Prometeusz. Poemat ognia"; Messiaen - Kwartet na koniec Czasu (świata); Malewicz; Mondrian
W moim komputerze prace oglądam tylko za pośrednictwen internetu.
KONKURS NA WIZUALIZACJĘ MUZYKI POLSKIEJ
Amndrzej Pawłowski - KINEFORMY (1957)
Man Ray
Marcel Duchamp - Anemic Cinema
Color Music
The Music Animation Machine
TWORZĄC ŚWIATŁEM CUDA ZE ŚMIECI (ruchome makroluxografie, teatr cieni) na tych zajęciach – poza interpersonalnymi umiejętnościami współtworzenia i koordynacją wzrokowo-słuchowo-ruchową – ćwiczymy oddziaływanie kontekstów, następstw, kierunków, ruchu, rytmów, dźwięków, ciszy, kształtów, kolorów, filtrów, świateł ... w czasie na fluktuację uwagi widza, żeby te doświadczenia wykorzystać w tworzeniu filmów, diaporam - by nie były one nudnym pokazem odrębnych fot z muzyką w tle.
ISTOTĄ DIAPORAMY jest dramaturgia budowana z następujących elementów:
- nieprzypadkowy związek formy następujących po sobie zdjęć,
- żywy fotomontaż powstający podczas ich przenikania, ważniejszy od zdjęć składowych - przenikanie nie jest pauzą destrukcją (zanikaniem jednego i pojawianiem drugiego zdjęcia) lecz tworzeniem jednego obrazu z dwóch (nie stosuj przejść "weselnych"),
- zróżnicowane tempa i rytmy przenikań, jazd, panoramowań odpowiednie do temp i rytmów dźwięków,
- związek emocji obrazu z emocjami dźwięku
do zaliczenia wymagam też użycia:
- powtórzenia kadru ze zmianą części jego zawartości,
- powtórzenia takiej samej wielkości i takiego samego położenia przedmiotu w różnych kadrach
można włączyć fragmenty filmowe
Zaliczam dopiero po obejrzeniu diaporamy uwzględniającej wszystkie powyższe elementy oraz moje korekty, więc nie pierwszą wersję i po umieszczeniu na kanale YouTube: wizualizacja.muzyki
ARNHEIM R. (1961). Film jako sztuka. Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe.
III rok ostatni semestr WARSZTATY FOTOGRAFICZNE interpersonalnej komunikacji i osobowego rozwoju
nie najważniejsze jest zaliczenie, nie najważniejsze są zdjęcia, ale osoby i relacje między nimi za pośrednictwem fotografii
na każde zajęcia realizujemy co najmniej jedno zadanie
zadania wymagają współtworzenia, współpracy, dialogu lub co najmniej zauważania innych osób:
CELEM NIE TYLKO FOTOGRAFII JEST ROZWÓJ OSOBOWOŚCI WŁASNEJ I DZIELENIE SIĘ JAKIMŚ ASPEKTEM SIEBIE Z INNĄ OSOBĄ,
Obiekty, osoby rozpoznajemy, zapamiętujemy też dzięki zapamiętywaniu kontekstu;
kontekstu, którego przeważnie sobie nie uświadamiamy podczas spostrzegania, przypominania.
Kiedyś nie poznałem rodzonej siostry spotkanej przypadkiem na obcej ulicy (w pierwszym momencie).
Fotografie studyjne przeważnie są pozbawione kontekstu - nie wiadomo czy studio było w Lublinie, czy w Afryce.
Dlatego:
"jestem stąd" - kontekst Twój
„ja rozpoznawalna na naszym fotograficznym plenerze lub zajęciach” - kontekst nasz (miejsc, sytuacji).
Stare fotografie często mają wartość dzięki temu, co się na nich znalazło przez przypadek, w tle.
Na starych zdjęciach np. miasta ważniejsze od zabytków (które się od wieków nie zmieniły) są stroje osób czy wygląd samochodów, które znalazły się na zdjęciu przez przypadek.
Perfekcyjnie wystudiowana fotografia jest uboga w konteksty, przypadkowe elementy, nieuświadamiane stymulatory pamięci.
Żeby sprzedać swoją twarz może lepsza jest wykreowana fotografia studyjna,
ale na pamiatkę lepsza (może i przypadkowa) z życia.
Nasza okładka ma nie tyle być ładna, wyróżniająca się, przykuwająca uwagę, atrakcyjna - skłaniająca do zakupu, co informować o zawartości, o autorach. Same daty praktycznie nie mówią nic o osobach.
a nie tylko bycie transmiterem np. jakichś bezosobowych schematów estetycznych.